26/06/2026 0 Kommentarer
VINYLAFTEN: Black metal og bioetik – med Mickey Gjerris, Rasmus Hjortshøj Steffensen og Mille Bang (GOLDEN DAYS)
VINYLAFTEN: Black metal og bioetik – med Mickey Gjerris, Rasmus Hjortshøj Steffensen og Mille Bang (GOLDEN DAYS)

Vinylaften med talk om black metal, magtesløshed og vores selvskabte klimamonster. Arrangementet er en del af GOLDEN DAYS festivalen.
Torsdag
17. september
Kl. 19.00
Døre: 18.30
Fri entré
Aftenen byder på samlytning med musik af ORM og Morild på vinyl samt talk med bioetiker Mickey Gjerris, musikanmelder Rasmus Hjortshøj Steffensen og præst Mille Bang.
Kig forbi i mødet med det menneskelige forfald – forfængelighed, misundelse, rigdom og grådighed. Det skal handle om progressiv og atmosfærisk black metal, om bioetik og eksistens, når vi udfolder menneskets behandling af jordklodens liv. Aftenen udforsker balance og etik med skarpladt musik, som tilbyder et sprog for frustration og menneskelivets følelsesfuldhed.
Bioetiker Mickey Gjerris beskæftiger sig med etik, ansvar og natur, med temaer som vilkår for dyr, teknologi, klima og menneskelivet som helhed. Gjerris har en ph.d.-grad i bioetik, og så er han uddannet teolog. Han har tidligere været medlem af Det Etiske Råd, og så blev han i 2022 kåret som “Årets Dyreven” af Dyrenes Beskyttelse, ligesom han har modtaget Demokratistafetten af Oplysningsforbundet DEO i samarbejde med Vartov. Gjerris er en del af den offentlige debat, og så krammer han træer og lytter til metal.
ORM behandler menneskelivet og det, der er større end os. Det er musik, som rummer store fortællinger, myter og spiritualitet såvel som smertelige personlige historier. I bandets musik findes dansk natur og danske salmevers – det er atmosfærisk og det er menneskelivsnært. Bandet debuterede i 2017 med albummet “Orm” og har siden udgivet “Ir” (2019), “Intet · Altet” (2022) og senest “Guld” (2025).
Morilds musik rammer med enorm kraft og udpensler black metals væsen i et spektrum mellem aggressionsfyldt voldsomhed, himmelsk lethed og dybt mørke.
Bandet debuterede med EP i 2017 og albummet “Så kom mørket” i 2019 og har senest udgivet albummet “Disse fugle får ingen at se” i 2025. Bandet kombinerer blackgaze med melankolske, nordiske lydlandskaber, og behandler i sin musik også netop naturen.
Kommentarer